NOA RECENZIJŲ KONKURSAS. Irisas. „Blogi orai“ („Bad Weather“) – naivu tikėtis, kad menas ugdo

NOA RECENZIJŲ KONKURSAS. Irisas. „Blogi orai“ („Bad Weather“) – naivu tikėtis, kad menas ugdo

„Blogi orai“. Martyno Aleksos nuotr.

Festivalio turinį puikiai atspindi festivalio apibūdinimas, pateiktas NOA (Naujosios operos akcijos) oficialioje internetinėje svetainėje – „NOA – Netelpantis į jokius rėmus ir nenorintis savęs apriboti jokiomis temų, terminų ar formatų nuorodomis…“. Taigi patekęs į šį neaprėpiamąjį festivalį neišsigąsk, jei užsimirši, kad tai yra operos žanrą propaguojantis renginys ir imsi manyti, kad patekai beribį performansą.

„Blogi orai“ – puikus savęs, kaip pačios unikaliausios asmenybės ir įvairių rakandų pa(si)rodymas. Svarbiausia, kuo abstrakčiau apibūdinti tą nenusakomąjį įvykimą, tuomet jis įgaus dar didesnę prasmę ir vertę. Organizatorių pateikta informacija – „Blogi orai“ – tai performatyvus garso meno įvykis“ lyg įveda būsimą to vyksmo žiūrovą į tą beribę erdvę, kurioje „Blogi orai“ tyvuliuoja.

Gilinantis į šį pasirodymą reiktų paminėti, kad žodynuose performanso apibrėžime nėra minimas žodis „kūrinys“, o pasirenkamas žodis „įvykdymas“ arba „pasirodymas“. Taip pat teigiama, kad šio reiškinio tikslas nėra kažkoks rezultatas, bet kur kas svarbiau pats procesas.

Šio projekto pagrindines sudedamąsias dalis galime lengvai iššifruoti iš žanro apibrėžties – barokinio teatro triukšmų mašinų performansas. Taigi tai yra idėjos autoriaus lietuvių kompozitoriaus ir garso menininko Arturo Bumšteino atkurtos vėjo, lietaus, jūros ir griaustinio garsus imituojančios mašinos, kurios buvo dažnos barokinio teatro kulisų lankytojos.

Kitas svarbus šio įvykio ingredientas yra beveik viso performanso metu vieno iš atlikėjų beriamas tekstas, kurį, kaip aiškinama šio pasirodymo aprašyme sukūrė performansų meno kūrėjas Ivanas Chengas specialiai „Blogiems orams“, taip pat teigiama, kad tekstas, atspindi kūrybiniam procesui įtaką dariusias temas, kurių gausa galėjo džiaugtis kiekvienas išdrįsęs apsilankyti šioje triukšmo terapijoje.

Tarp daugybės maisto produktų pavadinimų bei šiaip teksto autoriaus kliedesių galima buvo išgirsti ne tik padrikus žodžius ar jų junginius, tačiau net kelias prasmę turinčias mintis. Monotoniškas teksto intonavimas bei pasirinkta ritmika su fone ūžiančiomis vėjo, lietaus, griaustinio, žaibo kirčių imitacijomis žiūrovą priverčia atsiriboti nuo skambančių žodžių reikšmių, teksto prasmės, neretai nunešdamas klausytoją į transą. 50 minučių scenoje mažai kintantis vaizdas skatina užsimerkti ir klausytis kylančios audros.

Performansą surengė tarptautinė menininkų komanda: Ivanas Chengas (libretas, performansas, kostiumai), Aaronas Kahnas, Gailė Griciūtė, Greta Grinevičiūtė (triukšmo mašinų ansamblis), Antanas Dombrovsky (gyvas garso apdirbimas), Ignas Juzokas (garso dizainas), Julius Kuršys (šviesų dizainas), Ernestas Volodzka (triukšmo mašinų konstrukcija), Rūta Junevičiūtė (žvilgsnis iš šono).

„Blogi orai“ pirmą kartą pasaulį išvydo tarptautiniame festivalyje „Unsound“ 2017 metais spalio mėnesį Krokuvoje, o Lietuvoje premjera įvyko 2018 m. balandžio 21-ąją, 7-ajame NOA (Naujosios operos akcijos) festivalyje. Šiam projektui įgyvendinti Lietuvos kultūros taryba atseikėjo 15 600 Eur.

Komentarų dar nėra

Post A Comment